České a cizí pohádky

Světové pohádkové oblasti:

  • severní Asie a severní i východní Evropa
  • střední, západní i jihovýchodní Evropa
  • území při moři Středozemním
  • poříčí Nigeru
  • poříčí řeky Konga
  • východní Asie, Tibet, Indie a Indonésie
  • Oceánie
  • Austrálie

rozdíly:

  • obsah (národní varianty)
  • umělecká úroveň,
  • způsob vypravování
  • odráží kulturu, z níž pochází (domácí krajinu, sociální a další zvyklosti dané kultury, pocity a názory lidí, u přírodních národů platí pravidlo přežije jen nejsilnější – krutost přírody)

Přes tyto odlišnosti, nacházíme společné rysy světových klasických pohádek. Jen zřídkakdy se ovšem najdou podobné pohádkové obrazy a postavy jako u evropských národů také u Eskymáků, Indiánů, Afričanů či Asiatů. Ve většině kultur existuje přesná dělící čára mezi mýtem a lidovým vyprávěním nebo pohádkou. Severské jazyky mají pro obojí jedno slovo: sága. Němčina rozlišuje mezi Sage pro mýty a Märchen pro pohádky. Anglický i francouzský výraz pro pohádku zvýrazňuje roli víl (fairy tale, conte de fées), přestože se ve většině z nich nevyskytují. Ryze českou postavou je vodník – postava, kterou nenajdeme v pohádkách jiných národů – mužík vládnoucí podvodnímu království rybníků a jezer, schraňující v hrncích lidské duše.

České pohádkové regiony:

  • Podbrdsko a Vltavsko
  • Plzeňsko
  • Domažlicko a Klatovsko
  • Prácheňsko a Bechyňsko
  • Chrudimsko a Čáslavsko
  • Hradecko
  • Boleslavsko a Litoměřicko
  • Žatecko a Loketsko
  • Kouřimsko a Rakovnicko
  • Praha
  • Po Hané a kolem Brna
  • Od Horácka k Dyji
  • Po Dyji na Slovácko
  • Valašskými vrchy a horami
  • Slezským a moravským severem

Rozdělení klasických českých pohádek:

cesky-honza

  1. Cesta hrdiny za princeznou – typická je cesta hledání princezny, kterou hrdina na počátku příběhu spatří. Někdy spatří jen obraz princezny, který mu učaruje. Hrdina se pak vydává na cestu plnou překážek a úkolů, k jejichž splnění mu napomáhá nadpřirozená moc pomocníků. Např. Dlouhý, Široký a Bystrozraký či Tři zlaté vlasy děda Vševěda. O Slunečníku, Měsíčníku a Větrníku.
  2. Vysvobození z cizí podoby skrze lásku – např. Panna a Netvor
  3. Hrdina má splnit úkol (něco přinést, něco získat pro druhého, princeznu pro zlého krále) – např. O ptáku Ohniváku
  4. Zdomácnělý hrdina vyráží do světa – hrdina odchází z domácího prostředí, odkud je často vyštván. U cizího dvora slouží v přestrojení, setká se s princeznou, plní úkoly v utajení, na konci dojde k odhalení a šťastné svatbě. Např. Princezna se zlatou hvězdou na čele, Popelka, O oslí kůži, Princ Bajaja
  5. Zapomnění - hrdina se setkává s princeznou a má ji za určitých podmínek osvobodit. Zklame však, zapomene na svůj slib a poté podstupuje náročnou cestu zpátky k princezně. Např. O bílém hadu
  6. Pohádky o ženách – např. Šípková Růženka či Sněhurka

TOP 15 českých pohádek

  • Popelka
  • Sněhurka
  • Šípková Růženka
  • Hloupý Honza
  • Červené Karkulce
  • Zlatovláska
  • Hrnečku, vař!
  • Smolíček
  • Budulínek
  • Čert a Káča
  • Dvanáct měsíčků
  • Otesánek
  • Hloupý pecivál
  • Dlouhý, široký a bystrozraký
  • Pták Ohnivák